101 (1989)

 

1. Pimpf
2. Behind The Wheel
3. Strangelove
4. Sacred
5. Something To Do
6. Blasphemous Rumours
7. Stripped
8. Somebody
9. The Things You Said
10. Black Celebration
11. Shake The Disease
12. Nothing
13. Pleasure, Little Treasure
14. People Are People
15. A Question Of Time
16. Never Let Me Down Again
17. A Question Of Lust
18. Master And Servant
19. Just Can´t Get Enough
20. Everything Counts


Az 1983 elején kiadott Get The Balance Right! maxi annyi újdonsággal szolgált, hogy egy live felvétel is szerepelt róla, mégpedig az aktuális turnéról a Tora! Tora! Tora! című dal, egy limitált példányszámban kiadott kislemezen pedig négy dal (Oberkorn, My Secret Garden, See You, Satellite), a koncertkörút introja és bevezető három száma volt hallható. A további 1983-as kislemezeken (Everything Counts, Love In Itself) a koncert további részletei voltak hallhatóak, így az "A Broken Frame Live" néhány kivétellel (pl. Leave In Silence, Monument, The Sun And The Rainfall) részletekben hallhatóvá vált. A Construction Time Again Tourról nem készült ilyen felvétel, így a People Are People és a Master And Servant kislemezen csak mixek voltak hallhatóak. A Blasphemous Rumours-on viszont már a Some Great Reward Tourról hallhattunk dalokat, hiszen ez a kislemez már a turné közben jelent meg. Ugyanígy az 1986-os A Question Of Time kislemezen már hallható volt néhány dal a Black Celebration Tourról (Black Celebration, People Are People, More Than A Party, stb.). Összességében tehát leszűrhető lett, hogy a nagylemez kiadása után és már a turné alatt kiadott kislemezeken (vagy 1983-ban a következő korszak kislemezein) található volt néhány élő felvétel.

1987-ben azonban egyik album után kiadott kislemezen (tehát sem a Behind The Wheelen, sem a Little 15-en) sem volt hallható élő felvétel az aktuális koncertkörútról. Akik nem voltak jólértesültek, azok arra gondolhattak, hogy a legenyhébben szólva sem igazán sikeres koncertkörút-kezdet miatt lehet ez az elbizonytalanodás, ám a jól értesültek csak mosolyogtak: a DM eddig még nem adott ki live anyagot... és nekik lett igazuk.

A turné - amilyen nehezen indult - olyan nagy diadalmenet lett. Amerikában sokkal inkább bejött az ottani rajongóknak az együttes táncolhatóbb, vidámabb stílusa, Európában (különösen Magyarországon) viszont inkább egy új Black Celebration-re lett volna igény, az új anyagot sokan túlzottan kommersznek, tinglitanglinak tartották. "Csalódást okozott az új DM-album" - hallhattuk lépten-nyomon.

Amerikában viszont Behind The Wheel szinte örök sláger lett, különösen a B oldalas Route 66-nek köszönhetően. A turné amerikai állomásain ráadásul film is készült, ahol egy csoport rajongó is szerepelt. Végül aztán a turné utolsó, 101-edik állomásán (tehát semmi köze nincs a 101-es szobához és a BB sem innen nyúlta hasonló című dalát), a los angelesi Pasadena stadionban (1994 foci vb döntő) 90 000 rajongó előtt az együttes leadta a Music For The Masses turné utolsó koncertjét Concert For The Masses címmel. A technikai problémákkal dúsított, ezért aztán a stúdióban újra felénekelt (!) koncertet aztán rögzítették (vagy inkább Alan rögzítette) és 1989 kora tavaszán (egy huszonkettedik helyig jutó Everything Counts (live) / Nothing (live) kislemez után, amelynek érdekessége, hogy az Everything Counts-hoz új klip készült) kiadták 101 címen a koncert anyagát egy dupla CD-n, illetve dupla hosszúságú kazettán (a kazettára néhány szám nem került fel). Egyidejüleg a mozikba került a 101 című film, amelynek sikerességéről és értékeiről erősen megoszlanak a vélemények, de az biztos, hogy fél évig játszották a mozik.

A 101 némi meglepetésre egészen az ötödik helyig kúszott az angol listákon, az igazi meglepetés azonban az amerikai listákon elért tizenötödik hely volt, hiszen pl. a Music For The Masses album mindössze harmincötödik lett a Billboardon. A siker egyértelmű és hangos volt, a csapattagok pedig egy kicsit sütkéreztek a dicsőségben, hiszen legközelebb csak 1989 nyarán vonultak stúdióba, hogy kijöjjenek egy sokkoló kislemezzel, de ezt majd a Violatornál olvashatod...

A 101 image-e és hangulata igazából folytatja a Music For The Massesnél megismert vonulatot. A CD borítója egy Depeche Mode bolt belseje, aholis a fiúkról megvásárolható ereklyéket láthatjuk (poszterek, zászlók, stb.). Bizony, Everything Counts... A filmből sem árad szomorúság, sőt! Az új Everything Counts klipet sem lehet összehasonlítani mondjuk a Stripped klipjével. A CD anyaga felöleli az összes igazán nagy slágert, nem lehet olyan dalt mondani, ami ordítóan hiányozna az albumról. Természetesen a Music For The Masses számai vannak túlsúlyban, de még így sem kerül előadásra a Little 15 az I Want You Now és a To Have And To Hold.

Nézzük az album számait! Az Intro a Pimpf, amelyből csak a legvégét hallhatjuk az albumon. Ezután rögtön a Behind The Wheel-be csapnak bele a fiúk. Dave első hangjait (My little girl) óriási üdvrivalgás kíséri... Hálistennek az albumverziót játszák el, s remek hangulatot teremtenek. A némileg meghosszabbított dal végeztével Dave hatalmasat üvölt: Good Evening Pasadena! És azonnal bele is csapnak a Strangelove-ba. (az egész dalmenet nagyon emlékeztet az A Broken Frame Tour dalmenetére: intro (Oberkorn-Pimpf), hangulatos dal (My Secret Garden-Behind The Wheel), nagy sláger (See You-Strangelove), egy újabb dal az aktuális albumról (Satellite-Sacred), egy pörgős régi sláger (New Life-Something To Do), stb.). Némi meglepetésre az albumverziót hallhatjuk (az I give in-es), s a dalt hallgatva egyértelművé válhat, hogy ezt az amúgy kitűnő, hangulatos dalt nem igazán koncertekre találták ki. Ez a verzió nem táncolható és túl sok benne a szöveg - igazi See You effektus. (nem csoda, hogy a Strangelove-ot - ami pedig az együttes egyik legnagyobb slágere - mindössze két turnén játszották.) A dal végén itt az első közönségénekeltetés! Mintha az album folytatódna, jön a Sacred. A kellemes, fülbemászó, táncolható dal már inkább jobban bejön koncerteken, ám ami eddig volt, az semmi, még jobbanbeindul a buli: itt a Some Great Reward fantasztikus nyitódala, a Something To Do. Szinte látom a lelki szemeim előtt, ahogy az addig könnyedén táncikáló bakancsos lábak hirtelen elkezdik ropni az örök pogót... Dave a dal csúcspontjánál ("I can´t stand another drink") megszabadul egy ruhadarabjától, amit óriási sikítás követ...A buli beindult, jöhet egy kis régi DM-hangulat, itt a Blasphemours Rumours. A betiltott dalban Dave ismét megénekelteti a közönséget, és a hangulat tovább fokozódik. A Stripped következik, első ízben nem az albumverziót, hanem egy hosszabb, remekre sikerült változatot hallhatunk. Érdekes erre a dalra a tombolás, hiszen Amerikában inkább a But Not Tonight volt ismertebb a Stripped/But Not Tonight kislemezről. Remek hangulatú dal, az első igazi gyöngyszem az albumról. Martin jön előre, aki egy igen érdekes cuccban feszítette végig ezt a koncertet, és többezer lány őrjöngése közben belecsap a Somebody-ba (már tanult az európai turné "hibájából" és már nem a Pipeline-nal próbálkozott). Egy fantasztikus verziója a dalnak: a második versszakban a "kiss me" szavak után megáll az énekben, előrelép és úgy leheli ki a szót: "tenderly"... Majd a végén egy kis gesztus a közönségnek: "And in place like this I´ll get away with it..." Óriási örömujjongás. Még marad Martin és az aktuális dalát, a Things You Said-et kezdi el. A borongós kellemes dalt mindenki együtt énekli Martinnal, aki a dal után visszavonul, hiszen jön Dave, és vele együtt visszatér a színpadra a mozgás is: itt a Black Celebration. A pörgős dal ismét megmozgat mindenkit, noha erről sem gondoltam volna, hogy Amerikában népszerű. Egy másik nagy kedvenc jön, a Shake The Disease. Gyönyörű dal, de ez sem éppen koncertre való: nem könnyen kiénekelhető. Hanem az a kettő, ami most jön, az igen! A buli csúcspontja következik két felvonásban: elsőként a Nothing fantasztikus remixe, közepén egy beiktatott, fantasztikus instrumentális résszel. A Nothing a tipikus koncertdal: táncolható és kevés szövegű... És az álom folytatódik egy egészen hihetetlen dallal. Ez a Never Let Me Down Again kislemez B oldalán található Pleasure, Little Treasure. De nem ám az az üres verziója, amit addig ismerhettünk, hanem egy gitárosabb, "rockosabb", pörgősebb verzió, ami egyszerűen fantasztikus! Erre a dalra általában vonatozni szoktak a klubbokban, pedig ha valamire táncolni, tombolni kell, akkor erre kell... Remek dal, amire Dave enyhén perverz mozdulatokat tesz a koncerten... A People Are People következik, annak is egy hosszabb verziója (de hálistennek nem a different mixe), egy kicsit az amerikai rajongóknak kedvezve, hiszen ekkortájt a csapat már nem igazán kedvelte ezt a dalt. A People Are People a kisebb gond, de ezután az A Question Of Time jön, ami egy remek dal, azonban itt az albumverziót nyomják le, ami össze sem hasonlítható a kislemezverzióval... Mindenesetre biztos jót roptak rá a stadiónban. Az aktuális nagy kedvenccel zárul a koncert (legalábbis a koncert ráadások nélküli része), ez a Never Let Me Down Again. Valami egészen egyedi módon keverték bele a dal aggro mixét az eredetibe, nomeg a split mixből is van itt egy csipetnyi... Mindenesetre az biztos, hogy a hat és fél percesre nyújtott dal könnyen unalmassá válhat. Ehhez a dalhoz kapcsolódik Dave karlengetése, amit itt kezdődött el és ezután szinte kultusszá emelkedett (szóval ezt sem Ricky Martin találta ki). Ezek után egy koncert - és egy DM klub - sem maradhatott el karlengetés nélkül... Dave a szám után meghajol, de a közönség sejti, hogy itt még nincs vége semminek, és lőn: jön a ráadás. Óriási meglepetésre Martin áll ki a színpadra és belecsap az A Question Of Lust-ba. Ez az első eset, hogy Martin három dalt vállal a koncerten. Óriási őrjöngés és közös ének kíséri a dalt, majd Martin visszatér a szintetizátorok mögé, hiszen erőteljes csörömpöléssel indul a következő dal, a Master And Servant. Az amúgy is táncolható dalt még táncolhatóbbá remixelték, s Dave hangja ismét brilliáns. A második ráadás a régi nagy kedvenccel, a Just Can´t Get Enough-val kezdődik, amit ugyancsak még táncolhatóbbra kevertek. Dave itt alaposan megénekelteti a közönséget, fel alá ugrál a színpadon, még egy kamerást is bevesz őrült száguldásába, aki Dave mellől kamerázhatja a tomboló, őrjöngő tömeget... Érdekes látni, ahogy az amerikai lányok - enyhén szólva - nem igazán tudnak táncolni a dalra, de azért mindent beleadnak, amiből egy elég mókás ugrálás lesz... A koncert a kislemezes Everything Counts-szal zárul. Az 1983-as nagy slágernek egy csaknem kétszer hosszabb verzióját hallhatjuk, s a második versszak felelgetése ("graph", "on the wall", "handshake") remekül jön ki. Megható és felemelő a dal végén a közönség éneke, hogy ennyien szeretik a Depeche Mode-ot... És egy kicsit ünneprontó hallani, hogy ebbe a közönségénekbe Alan egy kicsit belenyúlt, mert három "Grabbing hands grab all they can - Everything counts in large amounts"-nál több nem telt a közönségtől, de így Alan "utómunkájával" végülis negyedszer is hallani a DM koncerteken legtöbbet énekelt két sort...

A 101 mindenféleképpen méltán prezentálja a Depeche Mode addigi munkásságát, remekül összeállított dalcsokrot hallhatunk.A koncertfelvétel még ma is örök kincse a gyűjtőknek. Sokan azt hitték, hogy ezzel az albummal a Depeche Mode legnépszerűbb korszaka zárul le, pedig nem, mert jön az albumok albuma, a könnyűzene máig meghatározó nagylemeze - a Violator...

Készítette: Szigeti Laci.

vissza a főoldalra